Kreditrendszer
Az Iosephinum Kollégium és Szakkollégium
Kreditrendszer Szabályzata
(Az SzMSz 4-es számú melléklete)
I. A kreditrendszer célja, meghatározása
1. A Iosephinum Szakkollégium az Alapító Okiratban foglaltaknak megfelelően a tudományos elmélyülés elősegítésére és a tehetséges hallgatók támogatására a diákotthonban szakkollégiumi rendszert működtet, a jelen szabályzat szerint. A kreditrendszer célja a hallgatók kreativitásának erősítése, a tudományos munka elmélyítése és a kollégiumi közösség összetartó erejének növelése. Az élet számos területén - család, munkahely, baráti kör, párkapcsolat - bebizonyosodik, hogy csak azok az emberek tudnak sikeresek és kiegyensúlyozottak lenni, akik legalább átlagosan aktívak, figyelnek Istenre, embertársaikra és magukra. A kreditpontok gyűjtése segíthet abban, hogy egy aktívabb, kreatívabb és figyelmesebb magatartás a hallgatók habitusává váljon, előkészítve ezzel a későbbi sikereket.
2. A kreditrendszer a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Szakkollégiumban a programokon való részvételért, szervezésért vagy más szakkollégiumi tevékenységért a hallgatók kreditpontokat kapnak, amelyeket a szemeszterek, valamint a tanév végén összesít a Szakkollégium vezetése.
3. A kreditrendszerben való részvétel valamennyi szakkollégistának kötelező. E kötelezettségét írásban is vállalja jelen kreditszabályzat megismerése után.
II. Szakkollégiumi munka
1. Interdiszciplináris előadás-sorozatok és műhelymunka
a. A Szakkollégium vezetése és a diákönkormányzat minden tanévre és félévre részletes tanulmányi és programtervet készít, valamint hagy jóvá. A tanulmányi terv feladataihoz konkrét határidőket és személyeket rendel, akik a programot felelősen szervezik és ellenőrzik.
b. A tanulmányi terv egy kiválasztott témát előadás-sorozattal járhat körül, mélyíthet el. Az előadások megtartására az adott terület szaktekintélyeit kell felkérni, akik a tudományos életben már elismerést szereztek.
c. Az előadás-sorozatokat egy-egy témában konferenciává is lehet alakítani. A konferenciák azonban legyenek alaposan, gondosan, hosszabb időn át (több féléven keresztül) előkészítve és kiértékelve. Az előkészítés és kiértékelés fázisai, a kiscsoportos munka során a tagok jobban el tudnak mélyülni a kiválasztott témában.
d. A nagyobb publicitású előadás-sorozatok és konferenciák mellett, illetve éppen ezek előkészítésére, elmélyítésére, kiértékelésére szervezett kiscsoportos munkát nevezi a Szakkollégium műhelymunkának. Az egyes műhelymunkákat a műhelyvezetők irányítják, akik munkájukról folyamatosan beszámolnak a Szakkollégium vezetésének.
2. Egyetemi tanulmányok támogatása
a. A Szakkollégium programjait úgy szervezi, hogy azokkal lehetőleg az egyetemi tanulmányokat segítse. Ezért a fenti alfejezetben megfogalmazottakon kívül nyelvi programokat is szervez, és szorgalmazza, hogy tagjai minél több nyelvet tanuljanak és használjanak.
b. Az egyetemi tanulmányok segítésére a Szakkollégium programjait egyezteti a PPKE BTK Tanulmányi Osztályával és tanulmányi dékán-helyettesével, és azok közül néhányat egyetemi kredit megszerzésére is javasolja.
c. Az egyetemi tanulmányokat – különösen bentlakók részére – a Szakkollégium saját eszközrendszerével, infrastruktúrájával támogatja.
3. Tehetséggondozás
a. A Tanulmányi Asszisztens figyelemmel kíséri a Szakkollégium tagjainak életét, munkáját és segíti a diákokat abban, hogy saját tehetségüket felfedezzék.
b. A különösen tehetséges, szorgalmas tagjait a Szakkollégium ösztönzően támogatja pályázatokon való indulásnál, nyelvek tanulásában, tanulmányutak elnyerésében.
c. A Szakkollégium önszerveződő módon kialakít és működtet egy mentori rendszert, amely célja, hogy tanácsadás, útmutatás és esetenként konkrét tanulmányi segítségnyújtás működjön a tagok között, főként a felsőbb éves hallgatók vezetésével.
d. A Szakkollégium lehetőséget nyújt az arra vállalkozó tagjainak, hogy saját kutatásaikat előadás keretében bemutassák társaiknak. E lehetőség kihasználására különösen ösztönzi a nagy, országos tanulmányi versenyre készülőket.
4. Közösségépítés
a. A Szakkollégium különös hangsúlyt fektet minél jobb és aktívabb hallgatói közösség kialakításár E folyamat elősegítése érdekében a Szakkollégium közösségi programokat szervez, különös tekintettel a hallgatók saját kezdeményezéseire.
b. Az alapító okirat céljainak megfelelően olyan közösségi és hitéleti programokat is szervez a kollégium, ahol a kollégisták megismerhetik a keresztény hit alapértékeit.
5. Külső kapcsolatok, partnerség
a. A Szakkollégium törekszik arra, hogy minél több partneri kapcsolatot építsen ki tudományos és kulturális intézményekkel, különösen saját környezetében. A kialakult és jól működő partneri kapcsolatok során adódó programokat a Szakkollégium beépítheti kínálatai rendszerébe, s az azon való részvételt hallgatóinak kreditponttal jutalmazhatj
b. A létrejött partneri kapcsolatokat lehetőség szerint szerződésben kell rögzíteni.
c. A Szakkollégium céljai támogatására szponzorokkal is keresi a kapcsolatokat.
III. A programokhoz tartozó kreditértékek, kategóriák
1. A programok kreditértékét a Szakkollégium vezetése dönti el az alábbi szempontrendszer alapján:
a. a Szakkollégium saját szervezésű interdiszciplináris tudományos előadásainak eseményei (10 – 15 pont) (kategória: tudományos előadás)
b. szemináriumok, szakmai műhelysorozatok, amelyek látogatása rendszerességet, előzetes felkészülést és/vagy a programon való interaktív részvételt kíván (40-50 pont/félév) (kategória: műhely)
c. közösségi események, amelyek célja a hallgatói közösség építése, a lakótársak jobb megismerése, az egymásra figyelés erősítése komolyabb vagy könnyedebb műfajú rendezvény keretében (5-10 pont) (kategória: közösség)
d. szakkörök – kézműves, idegen nyelvi, filmklub (5 pont) (kategória: szakkör)
e. szakkollégiumi hallgatók előadása társaiknak (5-7 pont) – (kategória: tehetséggondozás)
f. egyetemi vagy más szervezet által szervezett programok, amelyeknek helyszíne nem minden esetben a kollégium épülete (5-10 pont) (kategória: partner program)
g. filmvetítés (3 pont) (kategória: filmvetítés)
2. Egyéb kreditszerzési lehetőségek: a hallgatók nem csak a programokon való részvétellel, hanem egyéb pluszmunkával is szerezhetnek kreditet.
a. program, programsorozat szervezése vagy a szervezés segítése (5-10 pont)
b. önálló előadói est megtartása (10 pont)
c. nívós, közölhető, önálló írásmű készítése a Kollégium honlapja számára meghirdetett vagy önállóan kezdeményezett, de a vezetőséggel előre egyeztetett témában - szemeszterenként maximum 2 alkalommal, min. 3000 max 5000 karakter terjedelemben (10 pont)
d. diákbizottsági tagság (15 pont/szemeszter)
e. a honlapon meghirdetett pályázatokon, versenyeken való részvétel (5-15 pont)
f. egyéni elbírálás alapján végzett előre egyeztetett közösségi munka (nincs rögzített pontértéke)
g. végzős hallgatók szakmai gyakorlata (25 pont) – kivétel a hagyományos, nem bologna-i képzési rendszerben tanulók esete, akiknél 50 pont
IV. Publicitás, nyilvántartás
1. A programokat, melyeken pontokat lehet gyűjteni a kollégium internetes oldalán, az eseménynaptárban hirdetjük meg, megjelölve a részvétellel megszerezhető pontok számát. Így a hallgatók - elfoglaltságuk, illetve szabadidejük, vagy éppen érdeklődési körük szerint - előre kiválaszthatják, hogy a megszerzendő (legalább) minimális pontszámot milyen programokon gyűjtik majd össze.
2. A programokat a Szakkollégium valamennyi hallgatója és lakója látogathatja. Bizonyos rendezvényeken külső személyek is részt vehetnek, hogy pontosan melyek ezek, arról mindig a honlapon található meghirdetésből lehet hitelesen értesülni.
3. A hallgatók a kollégiumi programokon való részvételüket diákigazolványukkal igazolják. A diákigazolvány vonalkódját egy vonalkód-olvasó olvassa le az esemény kezdetekor, a számítógép pedig a programra meghirdetett pontszámot hozzárendeli a megfelelő hallgatóhoz és automatikusan összesíti a meglévő értékeket. A diákok így mindig ellenőrizhetik aktuális pontszámukat.
V. Kötelező pontmennyiség, jutalmazás - elmarasztalás
1. Az egy tanév alatt összegyűjtendő minimális pontszám 100 (ebből 50 pont az első szemeszterben), ami a tapasztalok alapján kényelmesen megszerezhető.
2. A kreditgyűjtésben az első három legtöbb pontot összegyűjtött hallgató a tanév végén jutalomban részesül.
3. Amennyiben a hallgató az első félév során nem gyűjti össze az időarányos 50 pontot, a második félévi befizetésnél nem szakkollégiumi, hanem a pontgyűjtést nem tartalmazó (kollégiumi) díjcsomagot kell megfizetnie. Ha a második félév végére nem gyűjti össze a 100 pontot, annak kauciója a két díjcsomag közötti különbség kiegyenlítésére lesz felhasználva.