KÖZÖS JÖVŐNK KIHÍVÁSAI (2019/20)

Közös jövőnk kihívásai
Szakkollégiumi téma 2019/20

A szakkollégiumi tanév célja

Tudunk-e ma, megannyi riasztó előjel közepette bizalommal nézni a jövőbe? Ha igen, mi a mi reményünk alapja? Ha nem, milyen félelmeink vannak? A Iosephinum Szakkollégiumban 2019/20-as tanévében közös jövőnk kihívásaival szeretnénk foglalkozni. A jövőbelátás és a jövő alakítása Platóntól Orwellen át napjaink tudományos jövőkutatásáig foglalkoztatja az emberiséget. Így természetesen minket is!

A különböző műfajban megjelenő utópiák és természettudományosan megalapozott előrejelzések tárházából merítve, szakemberek előadásait hallgatva, személyes és csoportmunkát végezve megpróbáljuk jövőképeinket újjáalkotni. Reméljük, sikerül a képalkotás utómunkáihoz hasonlóan állítani a fókuszon, az expozíción, a kompozíción, a fehéregyensúlyon, a színek hangulatán…

Célunk, hogy tisztábban lássunk, reményeinket mozgósítsuk, elköteleződésünket a cselekvésre megerősítsük. Így talán sikerül majd tanév végére személyes jövőképeinkből összerakni olyan mozaikot, mely kisebb és nagyobb közösségeink erejét megmutatva a jövő iránti bizalmunkat újjáéleszti

Témák és módszertan

A személyes kérdésekkel, szövegekkel, egymás közti beszélgetésekkel, szakemberek bevonásával azt szeretnénk elérni, hogy ki-ki elgondolkodjon a megadott öt téma személyes vonatkozásain.

A tanév során öt témát dolgozunk fel:

1. Kultúrák és ideológiák - Ötvös István, PPKE
2. Ökológia, a vallások közös kincse - Nobilis Márió, Sapientia
3. A digitális kultúra jelene és jövője - Rab Árpád, Corvinus
4. Demográfiai helyzetkép Nyugat-Ázsia és Észak-Afrika arab országaiban - Tüske László, OSZK
5. A klímaváltozás - Hetesi Zsolt, NKE

Az öt téma mindegyikét három szakaszban dolgozzuk fel:

A. Első reflexió – elgondolkodtató írások, szövegek
              Különböző irodalmi, társadalomtudományi szövegek, újságcikkek, riportok alapján beszélgetés kiscsoportban az adott témáról. Személyes tapasztalatok megosztása a kölcsönös bizalom és tisztelet jegyében, melynek megtartásáról a csoportvezető gondoskodik.

B. Előadás, beszélgetés szakemberrel
              Egy, a témában járatos szakembert kérdezünk a téma egy részletéről. Ezt az előadásként induló, beszélgetésbe torkolló alkalmat nem csak a téma szerint alakult csoporttagoknak ajánljuk, hanem teljesen nyilvános rendezvényként hirdetjük.

C. Második reflexió – vissza a személyes térbe
              A kiscsoportban újra visszatérünk a szabadság személyes, belső teréhez. Az általános igazságok, viták és ideológiák világának feszültségeit hogyan tudom integrálni magamban, anélkül, hogy szélsőségessé válnék, túl egyszerű megoldásokat keresnék?